Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mi ez az egész?

2009.05.12

Bizonyára ismered az esetet, amikor az utcán állva beszélgetsz a barátoddal, és a zajos autóforgalom miatt nem hallasz semmit abból, amit mond. Na és nyáron, amikor a városban rettentő a hőség, az autók meg csak jönnek és jönnek, és te úgy érzed nemsokára felrobbansz a melegtől. Ám ami mindenkinek feltűnik és ami mindenkit egyformán zavar, hogy az autók elvették az emberektől a teret. Nem kell ezt különösebben magyarázni, hiszen napjainkban városaink utcái leginkább összefüggő parkolóra és zsúfolt autópályákra emlékeztetnek. Nagy részüket elfoglalják a közlekedő és parkoló autók, amik a forgalom elvonulta után kihalt terekké válnak. Köztereink elvesztése miatt az emberek beszorultak lakásaikba, munkahelyeikre, hiszen kinek lenne kedve romantikus sétát tenni egy hat sávos út mentén? Az autóval együtt jár a por, a szmog és a zaj. Egyre gyakrabban fújnak szomgriadót, a haj zsíros lesz, bőrünk pedig miteszeres. Ezen sokat segítene, ha több park, több fa és úgy egyáltalán több növény venne körbe minket, mégis sokszor hallani, hogy ezek áldozatául esnek nagyobb építkezéseknek, útépítéseknek.

 

 

 

>>> Mi a célunk?

 

A városi tér visszafoglalása az autóktól, helyszín teremtése a találkozások, a pihenés és a játék számára. Bár a motorizációnak hála gyorsabb és kényelmesebb lett a közlekedés, közben nem vettük észre, hogy a város mára inkább parkolóházhoz, mint élhető otthonhoz hasonlít. Minden egyes alkalommal, amikor az autóforgalom aluljárókba kényszerít minket; amikor a járdán egy ember is alig fér el; amikor a gyermekeinket nem engedjük ki az utcára  labdázni, akkor határozottan állíthatjuk: felborult az egyensúly. Akciónkkal egy fontos kérdésre szeretnénk ezért felhívni a figyelmet: vajon az autó van az emberért, vagy az ember az autóért?  Beszélnünk kell arról, hogy kinek mit jelent ma az utca, és mit kellene, hogy jelentsen a XXI. században. Akciónkkal üzenni szeretnénk gyalogosoknak és autósoknak egyaránt: ha egy élhetőbb városban szeretnénk élni, újra kell gondolnunk az utca fogalmát.

 

 

 >>> Hogyan?

 

Egy gépjármű számára kijelölt parkoló 2,5 méter széles és 5,0 méter hosszú, ami 12,5 négyzetméter alapterületű, vagyis egy átlagos szoba méretével megegyező  leaszfaltozott földterületet jelent. Mi történik akkor, ha ezt a 12,5 négyzetmétert nem aszfalttal, hanem növényekkel vonjuk be? Nem betonozunk, hanem füvesítünk, fákat és virágokat ültetünk? Egyetlen napra ideiglenes mini parkot létesítünk: a kemény betonra pihe-puha gyepszőnyeg, padok és dézsás növények kerülnek, az utcát újra megtöltik az emberi hangok, a móka, gyerekzsivaj és kacagás. A PARKolás - a figyelemfelkeltés mellett - kiváló lehetőséget biztosít az ismerkedésre és az összekovácsolódásra. A sok-sok PARKoló mind  a ti munkátok lesz, együtt hozzátok őket létre, együtt csináltok rajta programokat, együtt piknikeztek rajta. Reméljük, hogy az akció hatására beindul majd egy párbeszéd; fontosabbá válik az utca jövőjének a kérdése; új ismeretségek, barátságok születnek, és megannyi alternatíva merül majd fel ötletként, hogy miként legyen a folytatás.

 

 

 >>> Mikor?

 

2009 szeptember 12. szombat, reggel 10 órától délután 16:00 óráig

 


>>> PARKolj te is!

 

Csatlakozz az akcióhoz! Regisztrálj és alakíts te is PARKolót. Részletek a "PARKolj te is" menüpontban.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Park

(fffff, 2008.09.13 14:45)

Úgy gondolom , ha az emberek nagyon szeretnének parkokat és zöldterületeket akkor csinálnának, kikövetelnék az önkormányzatoknál a területet.A meglévőekre pedig vigyáznának.

fotók

(Fogarasi Zoltán, 2008.09.13 13:35)

http://eskuvofotozas.hu/fotogaleria/rendezvenyek/2008/park(olo)/kepek.php

Akcijó

(GyZ, 2008.09.13 09:32)

Akciónak jó, sőt naggyon jó.

Felhívja a figyelmet arra, amit nagyjából mindenki tud, hogy nem jó a motorizált nagyvárosok belső kerületeiben élni.
Paradox, hogy a természetmotzsákhoz ragaszkodó kutyasétáltatók is, finoman fogalmazva, nemigen járulnak hozzá az élhető környezethez - na akkor ki lesznek tiltva a kutyások?

De megoldást nem ad, nem javasol, öncél marad, akció, nem más.
Persze kimegyek :)

Amúgy ráfér a városra a növényesítés, de ehhez az ottlakóknak is tenni kéne valamit. Az én növényeim sem állami kasszából származnak, hanem.

varosjaro.blog.hu

(kambekk, 2008.09.10 21:20)

Na de ennek mi a lényege? Mert épp azok elől elvenni a helyet, akik nem pöfékelnének (hiszen parkolnak)... Kicsit fura. És ki az a fafej, aki egy autónak a helyén akarna piknikelni??? Ha még kajateraszt, vagy bringasávot építenének... De álzöld műfüves plázst? Ez kérem egy marhaság! Bizony, mint amilyen a tavaszi Kossuth Lajos utcai levegőmunkacsoportos sajtóhancúr is volt. (De jó, ha más is így gondolja!) Értelmetlen, de legalább zavaró.

CIVIL RÁDIÓ

(SZBI , 2008.09.08 13:49)

Néhány pótló adat:
a CR a 98 Mhz-n hallgatható, nagyjából Budapest területén.
És: a világhálón a www.civilradio.hu lapon az élő adás fület meghúzva.
Az élő adásba be lehet kapcsolódni távbeszélőn át: 489 09 99 kell hívni!

Civil Rádió műsora

(Szabó Béla István, 2008.09.08 13:43)

A Civil Rádió "Város szemmagasságban" című műsorában foglalkozunk a bulival.
Idő: 2008. szeptember 8. 16.15 - 17 óra között. Szerkesztők: Csurcs Mónika és SZBI
Az adás még két hétig meghallgatható lesz a 3w.civilradio.hu archívum fülére kattintva. A legközelebbi műsorban visszatérünk az ügyre!

városrendezési (és politikai) kérdés...2

(Kata, 2008.09.05 10:42)

Ezek után ne várjuk, hogy örüljenek nekünk...
Sajnos az alapproblémát városrendezési és kerületi önkormányzati szinten kellene megoldani. Ahogy már többen mondták, az elhagyott, leromlott belvárosi egykori bérházak 'kibelezve' tökéletesen alkalmasak parkolóházak telepítésére, emgmaradna a városkép is. Ha az árakat szabályoznák, akkor mindenki számára eléhető lenne, és nem csak 30-40%-os lenne a kihasználtság. Amszterdamban meg tudták oldani, hogy kocsival nem menjenek a belvárosba, de cserébe helyi(!) kereseteknek megfelelően jó árú parkolóhely áll rendelkezésre mélygarázsban. Nálunk is lehetne mélygarázs, tetején az áhított gyepekkel, lerombolt épületek, felújított terek helyén ahogy a Gödörnél is van. Sőt, a belgák úgy tudnak végigvezetni egy autópályát a városon keresztül, hogy észre sem veszed, pedig felette tolod a fák között a babakocsit. És miért nem tudunk a villamossínek közé gyepet telepíteni? (válasz: mert a zöldfelületfenntartási feladatok közül a fűnyírás a legköltségesebb, és nincs elég munkanélkülink, akikre potom pénzért rábízhatnánk, ugye...) A németek tudnak. És van hely az autóknak, a növényeknek, a pikniknek, a gyerekeknek, a párocskáknak is.
Van zöldtető, van közpark, de persze van pénz is.
Nálunk is van, csak elvész...ki tudja merre. ...
Úgyhogy van megoldás, csak a városiak jóléte és közérzete nem elég profitnövelő az önkoriknak, ezért ez sokadrangú prioritású téma. Az új pláza és üvegpalota viszont minden további nélkül jöhet.Az sok pénz.
Amíg nem tanulnak a felsővezetésben, addig sajnos a legtöbbet azzal tehetünk, hogy megpróbáljuk a BKV-t elviselve otthonhagyni az autót. (Legalább az nem megy csődbe) Meg azért 6 órára lerakhatjuk a füvet, hátha egy illetékes felsővezetőnek is szemet szúr a fű, mert nem az átlagembert kell emlékeztetni arra, hogy milyen jó is lenne zöldben élni.(A politikus vezetők többsége úgyis abban él, Pesttől minél távolabb, vagy zöldBudán.) Addig hátha fejlődünk annyit, hogy lesz egyszer gyepes villamossín. Meg talán egyszer megfizethető parkolóház is, nem csak BMW-knek.
Bocs a regényért.
egy tájépítész

városrendezési (és politikai) kérdés...

(Kata, 2008.09.05 10:41)

Az ötlet jó, én nagyon támogatnám, de ez kicsit inkább olyan jellegűnek tűnik nekem, mint neves 'sátoros ünnepeink' alkalmával befüvezett Lánchíd...radikális, jópofa, meghökkentő, 'milyen jó is lenne, ha így maradna'...de abszolút tarthatatlan. Kicsit ez a parkolófüvesítés is ilyen.
Gondoljunk bele egy átlag budapesti (környéki?)ember életébe:
-reggel felkelés, sietni a város másik felén található munkahelyre reggel 8-ra.
-mivel olyan a munkahely, mondjuk nem szeretné frissen vasalt öltönyét/kosztümjét és a reggeli kávéval feltuningolt minimális életkedvét a hómleszektől és az 'igényes' egyéb pesti emberektől összedzsuvázott, koszos, büdös, szemetes aluljárókban, tömött, izzadságszagú hideg/dögmeleg villamosokban/buszokban/trolikban nullára visszaredukálni, ezért BKV helyett irány a jól bevált középkategóriás, de mondjuk légkondis kiskocsi.
-a rengeteg, szintén hasonló cipőben járó ember miatt mindenki lelkes hajtépés és idegrángás közepette próbál eljutni a munkahelyére, egyre több szmogban és dugóbanállás közben.
-végre elérkezik a célhoz: élete felének színhelye közelében fürkész, kissé karikás szemmel és felfokozott idegállapotban gépjármű részére alkalmas 'várakozóhelyet' keres.
-..De hol a fenében van? A: minden nem tiltott parkolóhely foglalt. B: nem akarja kockáztatni a kerékbilincset és elszállítást, ezért a tilosban nem áll meg. C: a közeli parkolóház árai nem átlagkeresethez van méretezve. D: szeptemben 13.án gyepet talál az esetlegesen szóba jövő kevéske parolóhelyek egyikén is.

Radikálisabbnak kéne lenni

(Durbints, 2008.09.05 09:19)

Támogatok a magam részéről minden akciót, ami az autózás visszaszorításáért küzd. De jobb lenne, ha radikálisabb megoldások születnének. Pl. minden 2.-3. parkolóhelyet meg kellene szüntetni, és helyükre fákat ültetni (lsd. pl. az Ötpacsirta utcában). Nem lenne nehezen kivitelezhető szerintem.
De addig is foglaljunk ideiglenesen helyet az autók elől.

http://autozz.blog.hu

(SilentSound, 2008.09.04 10:44)

ipomea: Az a baj itt, hogy ezt az autósok egy része ellenük irányuló akciónak fogja érezni, ahogy a Critical Mass-t is. Szerintem kevésbé költséges lenne mondjuk a Főpolgármesteri Hivatal kocsibejárója elé rakni gyepet meg pálmákat, amikor a törzsfőnök autója is benn áll. Annak tuti lenne sajtóvisszhangja és a városvezetést is érintené. Nyilvánvalóan várost rendezni, P+R parkolókat, belvárosi parkolóházakat építtetni nem lehet politika nélkül, abba viszont én személy szerint nem is szeretnék belefolyni.
Én is támogatom, hogy legyen több zöldterület, meg ami van, azt tegyék rendbe (ld. Népliget, katasztrófa ami ott van), csak ne úgy akarjon már mindenki figyelmet felhívni, hogy keresztbe tesz az autósoknak. Ha mindenképpen parkolóhelyre akartok füvesíteni, akkor inkább olyan helyekre kéne, ahol egyébként tilos parkolni, mégis rendszeresen szoktak. Na ott lehetne olyat, hogy ahogy kiáll egy autó, rakni a füvet. Bár szerintem simán jön a következő és rááll arra is, sajnos ez jellemző Budapesten...

SilentSound

(ipomea, 2008.09.03 14:38)


Szia,

Ez egy felhívás/figyelemfelkeltés, ami nem valami ellen, hanem valami - ez esetben a zöldebb város - mellett szól.
Felhívja azoknak a figyelmét, akik valamilyen úton-módon érdekeltek ebben, esetleg döntéshozók és pont ez a lényeg.
Ha már itt tartunk, valószínűleg az autós társadalomnak kéne többet lobbiznia az általad felsorolt lehetőségekkel kapcsolatban, hiszen az ő érdekük is lenne. De amíg van nem zavarja, hogy a járdára kell felállnia vagy egy parkban naddig nem fog történni semmi.
Mellesleg ha megnézed, anno a Critical Mass is kb.20bringással indult és az évek során hányan csatlakoztak hozzájuk.



http://autozz.blog.hu

(SilentSound, 2008.09.03 11:51)

Az ötlet jó, kevés a zöldterület a városban, mindenhol autók parkolnak, sok helyen tilosban is, mert nem férnek el. Figyelemfelkeltésnek az akció sem rossz, ellenben az ilyenek rendszeresítése nem fog megoldást hozni. Attól nem lesz kevesebb autó sem az utakon, sem pedig a parkolókban, hogy pár parkolóhelyre gyeptégla kerül pár órára.
Ma már Budapesten társasházakhoz kötelező megfelelő méretű mélygarázst is építeni, ami jó dolog, ha kötelezővé teszik a megvételét, mégjobb. A belvárosban viszont sok a régi épület, na itt kéne parkolóházakat építeni, sűrűn, sokat, elérhető bérletárakkal. Szerintem sokkal célravezetőbb lenne. Ez így sajnos csírájában el fog halni...

Joe

(Subi, 2008.09.02 20:49)

Kedves Joe,

az év 365 napjából egyetlen napon röpke 6 óra. Isten bocsásson meg nekünk...

f@syi.hu

(faszkalap joe, 2008.09.01 12:15)

épp a parkoló (vagyis nem közlekedő) autókkal akartok kibaszni? ti komplett hülyék vagtok! a múltkori akciótok is egy kalap szart ért a Kossuth lajos utcában.

meroagi@freemail.hu

(Mérő Ági, 2008.08.24 15:14)

Szia Vámosszabadi!

Lesz Győrben is, ha csinálsz! :-)
Hajrá!

vámosszabadi

(narancsrost, 2008.08.22 16:16)

óóó!óó! ez tökjó! győrben is lesz?